Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

Formål:

Med vores trivselserklæring ønsker vi at skabe god trivsel for eleverne på Mariager Skole.
Det skal være kendetegnende for Mariager Skole, at her tages problemerne alvorligt, konflikterne håndteres og ingen bliver mobbet.

 

Begbreber:

Trivsel: Når børn trives, føler de sig værdsatte og anerkendte. Børn trives, når de er trygge og samtidig udfordres fagligt, socialt og fysisk på deres eget niveau.
Et tegn på, at eleverne trives er, at de går glade til og fra skole.

Mobning: Mobning er, når en eller flere personer over en længere periode systematisk og bevidst udsætter andre for ubehagelig eller nedværdigende behandling, der er svær at forsvare sig imod. Mobningen kan antage mange former: Fysisk, psykisk, verbalt eller negligering.

Konflikt: En konflikt er en uoverensstemmelse mellem to eller flere personer. En konflikt er ikke systematisk (som ved mobning) og ikke nødvendigvis negativ.

 

Tiltag for bedre trivsel:

Vi gør trivselserklæringen til en del af vores hverdag. Arbejdet med trivslen på Mariager Skole inkluderer alle parter på skolen: Eleverne, lærerne, pædagogerne, skolens ledelse og forældrene. Det er et fortsat arbejde for at sikre en skole, hvor vi alle kan trives.

 

Hvad gør vi på skoleniveau?

Hvert år har hele Mariager Skole særligt fokus på kost, motion og trivsel i uge 41
Via ledelsesteam, skolepædagoger og lærere er der samarbejde mellem SFO og skole, så der er mulighed for at se på hele barnet i dets forskellige roller i løbet af dagen.
Skolens ledelse sørger for, at der hvert år nedsættes et elevråd med en lærer som tovholder. Elevrådet kommer med ideer til, hvordan trivslen på skolen kan fremmes og sætter fokus på generelle problemstillinger, der kan føre til dårlig trivsel – herunder mobning. Elevrådet har eksempelvis etableret en legepatrulje.
Gårdvagtsplanen skal være synlig for eleverne i de enkelte afdelinger ved opslag. Tilsynet skal være synligt og aktivt.
Forældresamarbejdet vægtes højt – og foregår både som en løbende proces og via akutte tiltag.
Skolen har et AKT-team, der sætter fokus på konflikter, samarbejdsvanskeligheder, uro og lignende i og omkring en klasse. Formålet med AKT-teamets arbejde er at få flere til at trives i skolen, at bekæmpe mobning, at forebygge og afhjælpe konflikter, at skabe rum for trivsel og succesoplevelser og at afdække problemstillinger og finde frem til handlemuligheder.
Grænseoverskridende adfærd har konsekvenser. Derfor har Mariager Skole en procedure, der træder i kraft, hvis der er elever, der udviser grænseoverskridende opførsel.

Vi har venskabsklasser på hele skolen med det formål at styrke sammenholdet og læring mødes disse klasser jævnligt i løbet af skoleåret eksempelvis til fagdag. 

 

Hvad gør vi på klasse-/årgangsniveau?

På Mariager Skole er der i alle klasser fokus på elevernes trivsel og klassens sociale liv for eksempel vha. social træning, klasseregler, klassemøder, legeaftaler, fysisk aktivitet og teambuilding i forbindelse med Cooperative Learning.
Lærerne afholder hver uge teammøder i professionelle læreringsfællesskaber med fokus på elevernes trivsel. 

 

Hvad er forældrenes rolle?

Forældrene arbejder løbende på at skabe åbenhed og godt samarbejde. Dette kan fx ske ved at:

  • skabe forældreråd og forældrenetværk allerede fra 0.klasse
  • afholde forældrearrangementer i klassen eller på årgangen
  • bruge tid på klassens sociale forhold ved forældremøder – herunder et fast punkt om forældrespilleregler på alle forældremøder
  • afholde temabaserede forældremøder

 

Forældrene hjælper eleverne til god trivsel i skolen. Dette sker fx ved at:

  • være opmærksom på børnene og deres signaler
  • være positiv, åben, respektere alle, ”ville” alle
  • være med til at skabe legeaftaler, lege-teams eller hjemmearbejds-teams
  • være klar med modtage-teams, når nye elever kommer til skolen
  • kunne acceptere, at man ikke altid kan have det godt, men der skal ske handling på det, der ikke fungerer

 

Hvordan og hvornår bruger vi vores resursepersoner i det forebyggende arbejde?

Resursepersonerne på Mariager Skole (skolepsykologen (PPR), sundhedsplejersken, AKT-medarbejdere og specialundervisningslærere) bruges til sparring, indsatser omkring eleverne individuelt og gruppevis samt supervision af medarbejderne. Både elever, forældre, årgangsteamet og de enkelte medarbejdere kan bede om hjælp til løsning af problemstillinger eller nye ideer til trivselsfremmende tiltag. AKT-læreren og SSP-kontakten deltager efter behov ved forældremøder.

 

Hvordan opdager vi eventuel mistrivsel hos én eller flere elever?

På Mariager Skole er medarbejdere, ledelse, elever og forældre opmærksomme på dem, vi er sammen med. Vi har interesse for hinanden og holder øje med om nogen mistrives. Det sker fx ved at have fokus på ændret adfærd, selvskadende adfærd og fravær hos eleverne. Klassens lærere og pædagoger reagerer på henvendelser om mistrivsel fra andre lærere, elever, forældre eller eleven selv. Eleverne kan henvende sig med problemer til klassens lærere, ledelsen, PPR, AKT-medarbejderne eller en anden voksen på skolen, de har tillid til. 

 

Indgriben:

Hvordan griber vi ind, hvis vi oplever mistrivsel hos én eller flere elever?

Hvis der observeres mistrivsel hos elever på Mariager Skole, gribes der ind med det samme. Hvilken form for indgriben afhænger af situationen. Handlemulighederne er fx:
- samtale og konfliktløsning mellem de involverede parter på skolen
- kontakt til elevens forældre
- teamsamarbejde om og med eleven
- undervisning om relevante temaer som mobning og sorg
- konsultative samtaler, hvor PPR og forældre deltager
- etablering af et AKT-forløb
- henvisning til skolepsykolog
- tværfaglige teammøder, hvor der indkaldes alle relevante resursepersoner

 

Hvad gør vi helt konkret, når mobning er konstateret?

Ved konstatering af mobning samtales med de involverede parter og hjemmet informeres.
Herefter kan der ske følgende – afhængig af den konkrete situation:
- de, der har konstateret mobning, informerer teamet og ledelsen
- klassen inddrages i problemløsning via gruppesamtaler, klassemøder og undervisning
- klasselæreren informerer forældrene og samarbejder med forældrene om en løsning
- klassens lærere indkalder til forældremøde(r), der har fokus på mobning i klassen
- skolens ledelse involveres – fx via princippet om ’Hertil og ikke længere’
- relevante resursepersoner inddrages i løsningen af konflikten

 

Hvordan sikrer vi, at mobning ikke gentager sig?

Mobning forebygges via daglig forebyggelse i alle klasser. Kodeordene for forebyggelse er:

  • opmærksomhed
  • samarbejde
  • handling

 

Hvordan håndterer vi eventuelle problemer i relationen mellem lærere og elever?

Ved problemer mellem lærere og elever løses de i åben dialog mellem de involverede parter. Afhængig af situationen kan lærerteamet og ledelsen inddrages.

 

Hvem kan elever, ansatte og forældre henvende sig til med spørgsmål vedrørende elevernes sociale trivsel?

Elever og forældre skal i første omgang henvende sig til klassens lærere, når det gælder elevens trivsel. Der er også mulighed for at kontakte skolens ledelse, - fx hvis der opstår problemer i samarbejdet mellem lærere og forældre, eller hvis problemstillingen er generel for skolen. Skolens medarbejdere har mulighed for at få sparring i teamet, hos AKT-vejlederen, hos specialundervisningskoordinatoren, hos ledelsen, sundhedsplejersken, socialrådgiveren og skolepsykologen.

 

Hvornår går ledelsen ind i konkrete problemstillinger?

Ledelsen tager henvendelser fra elever, forældre og medarbejderne alvorligt. Ledelsen går konkret ind i problemstillinger, når forældre eller medarbejdere skønner, at der er brug for ledelsens hjælp. Det kan fx være i forbindelse med samtaler og teammøder.

 

Hvilken rolle har skolebestyrelsen i arbejdet for at fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning?

Skolebestyrelsen sikrer, at der eksisterer rammer og resurser på skolen til at skabe øget trivsel på skolen. Skolebestyrelsen evaluerer årligt, om

  • der sker en løbende forbedring af trivslen på skolen
  • der er fokus på børnenes trivsel på forældremøderne
  • brugen af skærme flugter med princippet. 

 

 

Dokumenter

Anti-mobbestrategi 2024.pdf

Shape Created with Sketch.